Kunstdagen 2016

Carly E

CarlyEAl vanaf haar vijfde speelt Carlijn (1989, Utrecht) cello. In haar jonge jaren kreeg ze een plek in diverse nationale jeugdorkesten, waaronder het Jeugd Orkest Nederland. Vier jaar geleden vertrok ze naar Londen. In haar Londonse vrije uren kwam ze in contact met andere muziekgenres dan alleen klassiek. Het was een prikkel om te beginnen met het schrijven van nummers op de gitaar en om de cello weer op te pakken. Londen ruilde ze na anderhalf jaar in voor Buenos Aires. Argentinië, het land van de tango, bleek een springplank voor haar solo-carrière. Aldaar kwam ze vrij snel in contact met mede muziekgekken, kreeg ze nieuwe inspiratie voor haar nummers en speelde ze met een Argentijnse folklore band op de nationale televisie. Met haar zelf-opgerichte Nederlands – Argentijnse band ‘Bad Peaches’ speelde ze op vele mooie plekken in Buenos Aires. Daarnaast werd ze gevraagd door andere artiesten om onder andere te spelen voor Sofar Sounds, een wereldwijde organisatie waar de ‘independent music’ centraal staat en stond ze in het voorprogramma van de band ‘El Caribefunk’. Deze samenwerking inspireerde Carlijn al snel tot haar eigen solo-project: cello-singer-songwriter Carly E. Zichzelf begeleidend op akoestische of elektronische cello zingt ze haar nummers. Ze maakt daarbij gebruik van diverse ritmische technieken en een loop pedal. Invloeden uit Folk, Indie, Rock en zelfs Jazz en Blues zijn terug te horen in haar frisse muziek. Onlangs heeft ze haar eerste EP uitgebracht ‘Blue Funny You’, die in het teken staat van emotionele tegenstellingen.  Aan de ene kant neemt Carly E. je mee met de melancholische klanken van haar cello… En aan de andere kant worden up-tempo nummers in combinatie met eigen geschreven ironische teksten, door haar sensuele en jazzy stem, ten gehore gebracht.