Voorpagina

Van de buurvrouw …

“Kiek da’s un mooi schilderwaerkje van t’ouwe  gemeantehuus”

In veel huizen op ons eiland is lokale kunst te zien. En u zou dat zo maar bij uw buurvrouw  tegen kunnen komen. Of is uw buur iemand die het gemaakt heeft? Bijna altijd zijn deze werken gemaakt door dilettanten.

Het woord  dilettant heeft misschien een negatieve bijklank, maar de mooiste betekenis van dilettant  is een liefhebber in de kunst, die een kunst of wetenschap uit liefhebberij beoefent. En deze liefhebberij kan mooie dingen voortbrengen.

De amateurs hebben geen academische opleiding tot kunstenaar gevolgd. Ze hebben zich echter wèl naast hun werk bekwaamd in hun hobby. Cursussen, lessen volgen bij professionals en dat soms vele jaren lang. Het niveau van hun werk kan hoog zijn. Hun werken zijn  aantrekkelijk door de inspiratiebronnen zoals landschappen, straatjes  of stillevens en bestaand werk van professionele kunstenaars.

De natuurgetrouwe afbeeldingen maken de herkenbaarheid  van de huidige en vroegere omgeving groot. Het dagelijks leven van ons eiland is terug te zien in de werken van schilders van weleer. Dat verklaart de populariteit van wat er op ons eiland aan de muur hangt.

Onze inspiratiebronnen zijn de schilderijen die we bij onze buurvrouw, Suze Kieviet-van der Slik (geboren 5 maart 1929 en overleden 28 januari 2024) zagen hangen. Grote, fel gekleurde abstracte werken, een kleine aquarel van een winterlandschap of een stilleven met kruiken. We raakten in gesprek. Ze vertelde dat deze werken allemaal van lokale amateurkunstenaars waren, zoals Eliza Razenberg, Teun Nipius, Corrie Wisse en Co Schellevis.

Samen hebben we gesproken over deze en andere lokale kunstenaars onder het motto:  “Van de buurvrouw…”

Ter nagedachtenis aan haar is het plan voor een tentoonstelling  ontstaan. Onze buurvrouw was daar zeer enthousiast over!

Al snel zijn ons veel meer verhalen ter ore gekomen over de amateurkunstenaars, hun werken en de betekenis die ze voor veel mensen hebben.

Te zien zijn werken van E. Razenberg, A.K. Vogelaar, P. Vroegindeweij, A. Boogerman, C. van der Sluijs, T. Nipius,  C. Schellevis, T. Hoogstad- vd Meer, N. van Engen en C. van Alphen.
Kunstwerken gemaakt door liefhebbers werkend op ons eiland.

We hopen op nieuwe, inspirerende verhalen die in de toekomst ook verteld en gezien mogen worden. Iedereen is van harte welkom, de toegang is gratis.

Van 10 tot en met 20 juli 2024 is er een tentoonstelling in Salon Sommelsdijk. Daarbij is een vrij willekeurige keuze gemaakt uit de werken van tien kunstenaars.  En de keuze voor de kunstenaars berust ook op wat anderen ons ter beschikking hebben gesteld. Het zijn herkenbare taferelen, mooie voorstellingen met prachtige kleuren of een goed verhaal.

De tentoonstelling in  “Salon-Ruimte voor Cultuur” aan de  Voorstraat 17 te Sommelsdijk  laat een dwarsdoorsnede zien van regionale amateurkunst uit heden en verleden.

Openingstijden:
Woensdag van 10 – 12 uur.
Donderdag, Vrijdag en Zaterdag van 13 – 17 uur.

Hanneke Reijs en Gert-Jan Dogterom
salonsommelsdijk@gmail.com