Kunstdagen 2022

Beeldhouwerscollectief MIX

Ben Hulst

BEELDEN IN STEEN, KERAMIEK, IJZER, KERAMIEK EN MIXED MEDIA.
Ruwe stenen moet je met noeste arbeid bewerken. Hakken met hamer en beitel daarna raspen, vijlen, schuren en polijsten om de steen te veranderen in de vorm zoals ik het wil. Glad en prettig om aan te voelen. Steensoorten waar ik mee werk zijn serpentijn, springstone, marmer en albast. In klei maak ik objecten naar ideëen die heel divers kunnen zijn, van realistisch tot fantasie. Ik werk nu ook met gebruikt hout, perspex, ijzer en computeronderdelen. Het combineren van deze materialen tot één object is best lastig daar deze materialen allemaal hun eigen vorm, uitstraling en kleur hebben. Maar als het dan lukt dan kan ik er wel zeer tevreden mee zijn.
Contact: benilex@icloud.com

Frank Heijnen

BEELDHOUWER
Beeldhouwen in steen. Het abstracte beeld in de ruwe steen is voor Frank Heijnen de uitdaging om dat verder vorm te geven. Abstraheren is de vrijheid nemen om fantasievol vorm te geven. Een aantrekkelijk, spannend en intensief proces dat al meer dan 40 jaar blijft boeien. Elke steen op de werktafel brengt weer een nieuw proces tot creatie, de uitdaging.
Contact: frank.heijnen@outlook.com

Henk de Knecht

BEELDHOUWER – PORTRETBOETSEREN
Henk is autodidact en werkt met steen, hout, metaal, brons en mixed media. Mijn intentie: Weergeven van realistische en geabstraheerde figuren en objecten in een eigen(zinnige)beeldtaal. Mijn motto: Het eindresultaat van het werkstuk is de uitkomst van mijn persoonlijke ontwikkeling gedurende het creatieve proces.
Contact: henkdeknecht@icloud.com

Janwillem Springeling

BEELDHOUWEN IS EEN LEUKE KUNST OM TE DOEN
Het is de kunst om precies genoeg steen weg te hakken, te raspen, te vijlen, te schuren en te polijsten om de door mij gewenste vorm te creëren. En dit alles binnen de beperkingen die de steen me stelt. Meanderen tussen de beeldvorming en domweg uren schuren vind ik een prettige manier om me verder te ontwikkelen. Sinds 2003 heb ik werken in marmer, Frans en Belgisch hardsteen, speksteen en gekarameliseerd albast ontdekt. Ik heb veel plezier om hier meestal langdurig aan te werken. En als zeventigjarige heb ik de tijd om me op deze hobby uit te leven.
Contact: j.springeling@gmail.com

Mark Reede

BEELDHOUWER / TEKENAAR / SCHILDER
Ik ben Mark Reede, geboren 1950 te Vught en nu woonachtig in Spijkenisse. Opgeleid als Stedenbouwkundige/Planoloog ( Delft). In die opleiding werd toen nog veel aandacht aan handtekenen geschonken. Ik ben van vroegs af aan bezig geweest als tekenaar/schilder met daarin vooral aandacht voor Portret en Model. Dat is begonnen met cursussen in de Galerie Het Oude Raadhuys te Spijkenisse in de jaren negentig van de vorige eeuw. Mijn doel is om het karakter en de ‘ziel’ van m’n model te pakken te krijgen. Later, begin van deze eeuw, ben ik bij MIX terecht gekomen. In het begin met leermeesters als Frank Heijnen en Ben Hulst. Ik werk met allerlei soorten steen maar de voorkeur gaat uit naar wat hardere steensoorten. Daaraan werken vergt veel tijd maar is tegelijkertijd heel rustgevend. Ik merk dat ik afwisselend realistische en abstracte beelden maak. Dat heeft te maken met de intensiteit van het schilderen en tekenen dat uitsluitend realistisch is.
Contact: areede@chello.com

Theo Leenders Jongenelen

KERAMIEK
Uitgedaagd door vrienden, leden van Mix om weer aan de slag te gaan met datgene wat jaren geleden, aan het begin van mijn werkzame leven, mijn passie was: klei. Nu vooral mijn eigen bedenksels maken, proberen en experimenteren, gesteund door de Mixers, die andere disciplines hebben en daardoor kritisch meedenken. Ik ervaar het als inspirerend.
Contact: 06 – 15 47 89 11

Tilly Heijster

KERAMIEK
Klei is mijn materiaal sinds 1994, ik gebruik allerlei soorten klei en tinten door elkaar. Mijn vormen en structuren haal ik uit de natuur. In het atelier van MIX ben ik met hout/ klei/ papier en lijm aan het experimenteren. Door de grote ruimte om te werken wordt het werk ook steeds groter, wat een enorme uitdaging is. Momenteel ben ik met een groot beeld bezig waar al twee onderdelen van klaar zijn. Door ’n stuk boomstam geïnspireerd. Doordat de keramische oven hier in het atelier die tot 1300°C gaat, ben ik in 2021 gestart om met porselein te gaan werken. Stukken boomstam met torso’s van porselein. Atelier MIX waar ik sinds februari 2020 werk is voor mij een inspirerende ruimte.
Contact: tilly.heijster@gmail.com