Kunstdagen 2020

Jeroen van der Velden

Schilder

jeroenvandervelden.eu

Jeroen van der Velden (1972) is opgegroeid in Ede. In zijn jeugd werd hij gegrepen door de schilderkunst en bewonderde Carel Willink en Edward Hopper. Vanaf 2002 nam zijn ontwikkeling in schilderen een vogelvlucht doordat hij in Amsterdam wekelijks ging model tekenen en jaarlijks schilderfestivals bezocht. Op deze manier kwam hij in contact met andere schilders waarvan hij veel geleerd heeft. Verder heeft hij zich vooral als autodidact ontwikkeld. In 2019 maakte Jeroen’s portretschilderen een verdere ontwikkeling door vanwege zijn deelname aan het TV programma “Project Rembrandt” en de vele portetopdrachten die daar op volgden. Jeroen heeft jaarlijks meerdere exposities met in het verleden hoogtepunten als exposities in het Jan Cunen Museum, Realisme in Passengers terminal Amsterdam en Galerie Den Andel.
Jeroen werkt, als het onderwerp het toe laat, het liefst op locatie. Indien nodig maakt hij ook gebruik van foto’s zodat hij het schilderij in zijn atelier af kan maken. Zijn schilderijen zijn realistische met impressionistische schildertoets. Sfeer en compositie zijn de belangrijkste overwegingspunten bij de keuze van een onderwerp.

Wilgenrozenveld - 90 X 100, olieverf op linnen
Wilgenrozenveld – 90 X 100, olieverf op linnen